06 - 43 69 70 08 info@voedings-kompas.nl

De nieuwe schijf van vijf

Na een aantal jaren dezelfde Schijf van Vijf gaat deze met zijn tijd mee en gaat er wat veranderen. Eigenlijk zijn er wat aanpassingen aan gedaan en hier en daar wat uitbreiding. Zoals wekelijks peulvruchten eten, dit zijn bijvoorbeeld bruine bonen, linzen en kikkererwten. Deze zijn goed voor de gezondheid, omdat ze het LDL-cholesterol verlagen wat weer goed is voor de bloedvaten.

Minder vruchtensappen, ze bevatten veel suiker en zo ook energie (calorieën).

Elke dag een handje ongezouten noten zijn goed voor je lichaam. Ze hebben dezelfde werking als peulvruchten en verlagen het risico op hartziekten, omdat ze onverzadigde vetten bevatten die je bloedvaten gezond houden. De ongezouten noten en pinda’s mogen geroosterd, gebrand of ongebrand zijn.

Dagelijks hebben volwassenen 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Thee, koffie en water past in de Schijf van Vijf. Voor thee geld het advies 3 koppen groene of zwarte thee per dag. Dit verlaagt de bloeddruk en verkleint de kans op een beroerte. Van koffie gezet met een papieren filter, coffeepads of oploskoffie is het advies niet meer dan 4 kopjes per dag, vanwege de cafeïne. Van espresso en koffiecups maximaal 2 tot 3 kopjes, omdat hier het stofje cafestol inzit. Teveel van dit stofje is niet goed voor de bloedvaten.

Het liefst geen alcohol en anders het liefst niet meer dan 1 glas per dag.

De consumptie van bewerkt vlees, zoals worst en rood vlees beperken. Liever onbewerkt mager vlees zoals kipfilet, biefstuk of een haaskarbonade, deze passen in een gezond voedingspatroon. Ze bevatten eiwitten, vitamines en mineralen als ijzer en vitamine B12. Onbewerkt vlees is als er voor de verkoop ervan geen bewerking of toevoeging aan is gedaan. En minstens een maal per week vis en dan het liefst vette vis, zoals zalm of haring.

Klaar om koers te zetten naar een gezond gewicht? Bel 06 43 69 70 08!

Goed bericht?

Deel dit bericht met vrienden!